I takt med att vi blir allt mer medvetna om klimatförändringarna och behovet av att spara på jordens resurser har produkter, matvaror och annat som är ett lite bättre val för miljön blivit allt mer populära. En sak som följer denna tendens är att det har blivit trendigt att handla sina kläder på second hand. Denna trend märks framförallt av på olika modebloggar och inspirationsbloggar, där kändisbloggare berättar om hur de har skapat sina egna, personliga stilar genom att handla second hand, men den märks även av genom att second hand-butikerna får allt mer centrala lägen, höjer sina priser och börjar välja sitt sortiment med mer noggrant urval. Second hand-branschen har gått från att bestå av loppmarknader och butiker som mest liknat lager till att bli allt mer professionell.fashion-918446_640

En av de mest etablerade kedjorna i branschen är Myrorna, som redan år 2008 invigde sin åttonde butik i Stockholm, på Norrtullsgatan nära Odenplan – ett läge som vilken butiksägare som helst skulle vara avundsjuk på. Myrorna visar att de är en kraft att räkna med inte bara i second hand-branschen utan i modebranschen generellt, till exempel genom att anordna professionella modevisningar. Samma år som den nya butiken på Norrtullsgatan öppnade höll till exempel Myrorna en vårmodevisning i ett parkeringshus på Mäster Samuelsgatan. Det var ett påkostat evenemang, då man bland annat hade fraktat dit 400 kvadratmeter gräsmatta och penséer, för att skapa en vårlig utomhusmiljö kring catwalken. Det mode som visades upp, framförallt blommiga klänningar och kreativa hattar, kom i sin helhet från Myrornas eget sortiment. Syftet med modevisningen, menade den dåvarande marknadschefen för Myrorna, Lars Beijer, var att visa upp mode ”som är hållbart för jorden och miljön”. Om du själv vill handla hållbart second hand, men inte har möjlighet att ta dig till Stockholm och innerstadsbutikerna, kan du enkelt handla begagnat online på Citiboard.

Lotta Ahlvar, vd för Svenska Moderådet, sammanfattar second hand-klädernas utveckling under århundradets andra hälft: ”På 60-talet köpte man begagnat för att man inte hade andra alternativ. Nu har även damer från Östermalm second hand-kläder.” Och hon avslutar med det som blir allt tydligare med den nya trenden: ”Vintage har blivit en statusmarkör.”