Oavsett om du jobbar på ett företag, äger företag/verksamhet eller vill stötta ett företag kan du hjälpa med marknadsföringen genom att bära rätt kläder. Det innebär dock inte endast att du följer en viss klädkod eller bär en viss färg på kläderna, utan det är profilkläder du ska välja.
Profilkläder är kort förklarat klädesplagg med företagets namn eller logo. Dessa kläder är ett bra alternativ för alla som vill sprida information om ett visst företag. Det anses även vara rätt kostnadseffektivt, i alla fall ur marknadsföringsperspektivet.
Om profilkläder
Hur profilkläder ser ut kan variera en hel del. Det viktigaste är att kläderna ska ha ett tryck som representerar företaget mot alla kunder, både gamla och potentiella. Det är företaget/verksamheten som bestämmer hur kläderna ska se ut, vilka färger och vilket tryck de ska bära. Trycket kan bestå av företagets logotyp eller en slogan som är lätt att koppla med just det företaget.
Hur ser kläderna ut?
Kläderna kan som sagt se väldigt olika ut, det kan även vara olika klädesplagg. Vissa företag väljer endast att trycka företagets logotyp på huvudbonader, som mössor och kepsar. Andra väljer t-shirts eller jackor.
Det finns även skillnader i vilka profilkläder som företagets personal använder och de som ges bort till kunder i marknadsföringssyfte. Personalen använder i de flesta fallen mer funktionella plagg som anpassats efter verksamheten och de har en väldigt tydlig profilering. Kläderna som ges bort kan däremot vara lite mer vardagliga och ha en mer diskret profilering.
Historisk användning
Profilklädernas ursprung går att spåra tillbaka till 200 e.Kr. där de tryckte på textil med hjälp av blocktryck. Den moderna bemärkelsen av profilkläder kom dock först på 1800-talet i samband med den kapitalistiska tillväxten. På den tiden användes det grundläggande tryckmetoder, bland annat screentryck. Därefter har utvecklingen fortsatt att utvecklas och bidragit till flera nya och unika tryckmetoder.
Att sprida företagets budskap
Det finns idag flera sätt att marknadsföra företag, via sociala medier är ett populärt alternativ. Men med hjälp av profilkläder är det möjligt att sprida ord om ditt företag ännu längre. Eftersom det är fler än de anställda på företaget som kan bära dessa kläder kan ordet om verksamheten spridas hur långt som helst. Ifall en ny kund får en jacka med logotypen på och sedan åker till andra sidan landet tar de med sig information om företaget. Ifall logotypen har en design som drar ögat till sig finns det en chans att många andra kommer fråga personen om vad den står för.